O jodze

Joga jest starożytnym, klasycznym systemem filozoficznym, wywodzącym się z Indii.

Słowo "joga" w sanskrycie oznacza m.in. łączenie, skupianie uwagi.

Patandżali - autor Jogasutr - jednego ze starożytnych tekstów o jodze pisze:

"yoga citta vrtti nirodhah"- co znaczy: "joga jest powstrzymywaniem poruszeń świadomości".

Innymi słowy, praktyka jogi powstrzymuje nieustanną gonitwę myśli i utrzymuje umysł w stanie koncentracji.

Długo utrzymywany stan koncentracji przechodzi naturalnie w stan medytacji, która w końcu staje się zjednoczeniem ciała, umysłu i duszy praktykującego z duszą wszechświata.

Ostatecznym celem jogi jest wyzwolenie (oświecenie) w sanskrycie - samadhi.

Hatha joga w nazwie mówi o łączeniu przeciwieństw
ha- słońce, tha- księżyc,  a także o zdecydowanym wysiłku z udziałem woli.

Praktyka zaczyna się od przywrócenia równowagi na poziomach:fizycznym i fizjologicznym czyli od pracy z ciałem i oddechem.

Na poziomie fizycznym jest to świadome uelastycznianie mięśni, stawów, ścięgien. Wzmacnianie ich za pomocą praktyki asan (ustawień ciała)  i pranajamy (technik oddechowych).

Na poziomie fizjologicznym jest to świadome oddziaływanie na narządy wewnętrzne w taki sposób, aby poprawiać ich funkcjonowanie.

Podczas wykonywania asan i pranajam zaangażowany zostaje także umysł, co oznacza, że praca odbywa się również na poziomie mentalnym.

Joga jest procesem odkrywania siebie - poznawaniem swoich możliwości, ograniczeń i pracą nad nimi.

 

Joga klasyczna usystematyzowana została przez Patańdżalego - hinduskiego jogina i filozofa,
którego traktat Jogasutry stanowi komepdium wiedzy dla praktykujących jogę. 
 
Czytamy w nim że, Klasyczna joga składa się z ośmiu elementów, a asany są tylko jednym z nich.
  

1. Jamy - nakazy etyczne odnoszące się do zasad moralnych,
2. Nijamy - nakazy etyczne odnoszące się do indywidualnej praktyki jednostki,
3. Asany - pozycje ciała,
4. Pranayama - nauka kontroli oddechu,
5. Pratyahara - wycofanie zmysłów,
6. Dharana - koncentracja,
7. Dhyana - medytacja,
8. Samadhi - stan oświecenia, doświadczania duszy.

Aby wykonywanie asan i pranajam było jogą a nie tylko gimnastyką ciała, praktykujący powinien przestrzegać określonych nakazów moralnych (Jamy), a także praktykować w swoim życiu na co dzień czystość, zadowolenie, życzliwość, pogłębianie własnej wiedzy i wiarę (Nijamy).

Jamy:

1. Ahimsa - niekrzywdzenie

2. Satya - umiłowanie prawdy

3. Asteya - niekradzenie

4. Brahmacarya - wstrzemięźliwość, studiowanie pism

5. Aparigraha - niegromadzenie w nadmiarze

Nijamy:

1. Śauća - czystość

2. Santosza - rozwijanie zadowolenia

3. Tapas - żarliwość i surowość- kształtowanie charakteru

4. Svadhyaja - studiowanie ksiąg i poznawanie siebie

5. Iśwara Pranidhana - wiara w opatrzność bożą